GP wins £45,000 damages for defamatory Daily Mail article

A Spanish-born GP working in England has been awarded libel damages of £45,000 after the High Court ruled on Monday that a Daily Mail article criticising him was untrue and defamatory.

High Court: GP awarded damages for article
High Court: GP awarded damages for article

The article claimed that Dr Antonio Serrano, a GP then practising in East Sussex, misdiagnosed a bus driver patient as alcohol dependent without any investigation or tests, and referred him to the DVLA, thereby causing him to lose his bus and driving licenses.

The article – titled ‘a whole year of hell, thanks to a foreign doctor’ – said the patient had been ‘robbed’ of his livelihood, and claimed a 'language barrier' between him and Dr Serrano had contributed to misdiagnosis.

But judge Mr Justice Dingemans ruled on Monday that Dr Serrano had acted correctly and awarded him £45,000 in damages for the article, which he judged had influenced Dr Serrano to resign from his practice.

Article criticised by judge

In the written court judgment, he said the article had ‘defamatory meanings’ which could ‘not be justified’. ‘Nothing in the article’ could be described as fair comment.

Evidence presented at the hearing showed that the newspaper knew Dr Serrano, who has worked in the UK for nearly 20 years, spoke fluent English at the time of its publication, and that there had been no ‘language barrier’ between doctor and patient, as was alleged in the article.

The court found that Dr Serrano had been justified in reporting the patient to the DVLA. Judge Dingemans said the patient had been ‘well served’ by Dr Serrano, who correctly diagnosed the patient and forced him to confront his excessive drinking.

He said: ‘Dr Serrano was a GP trainer who knew about his own duties to report to the DVLA, and who had trained students not to give in to the understandable temptations to avoid reporting to the DVLA so that a patient would not lose their license and livelihood.’

Dr Serrano pleased

Speaking after the ruling, Dr Serrano said he was ‘extremely pleased’ with the outcome of the trial. ‘This article was irresponsible and should never have been written. As a family doctor I have always worked hard to provide the best treatment for my patients and local community.

‘After a legal process that lasted two and a half years, I am now able to dedicate the rest of my time to my family and my profession.’

Associated Newspapers, which publishes the Daily Mail, has yet to respond to a request for comment.

Have you registered with us yet?

Register now to enjoy more articles and free email bulletins

Register

Already registered?

Sign in

Follow Us:

Just published

MHRA approves Pfizer/BioNTech jab paving way for COVID-19 vaccination to start

MHRA approves Pfizer/BioNTech jab paving way for COVID-19 vaccination to start

The MHRA has approved the Pfizer/BioNTech COVID-19 vaccine for use in the UK and...

Enhanced service contract for GP practices delivering COVID-19 vaccine revealed

Enhanced service contract for GP practices delivering COVID-19 vaccine revealed

GP practices have until midnight on 7 December to sign up to a COVID-19 enhanced...

Five GP practices a week inspected by CQC during pandemic second wave

Five GP practices a week inspected by CQC during pandemic second wave

The CQC has inspected five GP practices a week in England since the second wave of...

Pregnant women and under-18s will not be offered COVID-19 vaccine

Pregnant women and under-18s will not be offered COVID-19 vaccine

Pregnant women, children and under-18s will not be recommended for routine COVID-19...

GP training: How an audit e-portfolio log entry is assessed

GP training: How an audit e-portfolio log entry is assessed

The second of two articles on audit during GP training looks at how the quality improvement...

GP training: Writing up an audit for your e-portfolio

GP training: Writing up an audit for your e-portfolio

In the first of two articles on how to write up an audit, a typical e-portfolio entry...